perjantai 24. kesäkuuta 2016

Pallastunturilla patikointi ja Mellajärvi SFC

Tiistai aamupäivällä ei satanut, joten ajelimme Muoniosta Pallastunturin luontokeskukselle. Patikoimme Taivaskeron lenkin, joka kulki Pyhäkeron rinteeltä Taivaskeron huipulle ja sieltä Laukoskeron rinnettä takaisin alas luontokeskukselle. Reitin pituus oli 9km:iä ja meillä patikointiin kului 2,5 tuntia pienen pysähdyksen kera.

Taivaskeron patikointireitin alku

Autio tupa reitin varrella

Maisemaa matkan varrelta

Taivaskeron huippu

Evästauolla

Patikoinnin jälkeen lähdimme ajelemaan Rovaniemen suuntaan. Ajelimme illaksi Mellajärven SFC:n alueelle, jossa ystävällinen isäntä oli meitä vastassa. Laitoimme leirin pysyyn ja pääsimme vielä saunaankin. Olipa ihanaa käydä saunassa pitkästä aikaa. Edellisestä saunomisesta olikin jo kaksi viikkoa, mikä on paljon meille, jotka muuten saunomme lähes joka ilta.

Mellajärven alue on kaunista kangasmaastoa ja todella siisti ja hyvin huollettu. Ainoa miinus oli mäkäräiset, joita oli todella riesaksi asti.

Saavuimme Mellajärven SFC:iin

Laavu leirintäalueen rannalla

Käytiin saunomassa pitkästä aikaa

Mellajärvellä tein vaunuun juhannussiivouksen ja vaihdoin petivaatteet. Kyllä nyt kelpaa juhannus tulla.

Juhannussiivous

Väsynyt reissukoira

Keskiviikko meni siivoillen ja kaupassa käyden. Illalla saunottiin ja grillattiin makkarat kodalla. Täytyy sanoa, että todella mukavaa porukkaa on Mellajärven sakki.

Torstai aamuna kävimme pohtimaan, mitäs jos kuitenkin ajaisimme mökille savoon juhannusta viettämään. Tuumasta toimeen, leiri kasaan ja tienpäälle. Matkaa on 650 km:iä, mutta mikäs on kauniissa Suomen suvessa ajella.