maanantai 11. heinäkuuta 2016

Juhannus Savossa

Juhannusviikon torstaina aloimme aamiaisen jälkeen purkamaan leiriä ja ajelemaan kohti savoa ja äitini kesämökkiä. Tiesimme jo lähtiessä, että päivästä tulee pitkä ja istumme autossa myöhäiseen iltaan saakka.

Loppumatkasta reitin varrelle sattui lossi.

Jätimme mukavan Mellajärven leirintäalueen noin puolilta päivin. Matka meni mukavasti aina lähelle Iisalmea, kunnes autostamme hävisivät tehot. Ei auttanut muu kuin ajaa tirrata tehottomalla autolla seuraavalle huoltoasemalle. Mies tutkiskeli asiaa ja epäili turbon toimintahäiriötä. Pääsimme jatkamaan matkaa viasta huolimatta, mutta auto joutui kyllä todella koville varsinkin ylämäissä.

Illalla noin kello kymmenen saavuimme mökille rättiväsyneinä ja pääsimme suoraan saunomaan. Kilometrejä kertyi noin 660.

Puskaparkissa mökillä.

Juhannusaattona teimme grillipaikan viereen pienen terassin, tai mies ja veljeni teki, minä olin lähinnä apumiesanterona. Terassia oli suunniteltu jo monen vuoden ajan, ja viimein se tehtiin, vähän extempore, ja jämämateriaaleista, mitä mökiltä sattui löytymään. Mutta lopputulos oli yllättävän hyvä!

Terassin tekoa.

Ruuaksi äitini valmisti rantakalan, eli muikkukeiton. Illalla vielä ennen saunaa, savustimme kaksi isoa lohta. Ai että oli hyvää. Saunan jälkeen sytytimme rantaan rakennetun juhannuskokon.

Rantakalalle tulet

Savustettua lohta iltapalaksi

Juhannussaunaan kuuluu vastat

Juhannuskokko 2016

Iltamaisema

Juhannuspäivänä nautiskeltiin aurinkoisesta säästä ja kävimme veneilemässä. Otimme veneeseen eväätkin mukaan. Kylläpä kahvi ja sämpylä maistuivat hyvälle vedenäärellä.

Veneretkelle

Lisää kuvateksti

Illalla taas saunottiin saunavastan kanssa ja käytiin uimassa. Järven vesi oli jo 23 asteista. Kyllä oli mukavaa ja rauhallista.

Äitini kauniita kesäkukkia mökillä

Mökille on mukava mennä vaunun kanssa kun on omat pedit ja kaikki tarvittava matkassa mukana. Sunnuntaina lähdimme sitten ajelemaan kohti kotia. Olikin jo mukava palata kotiin kolmen viikon reissun päällä olon jälkeen.

Koirakin pääsi uimaan vielä ennen kotimatkaa