torstai 26. toukokuuta 2016

Vapun ja Helatorstain viikonloppureissut

Morjens!

Kevät on mennyt niin nopeasti, että on vaikea ymmärtää kesäkuun alkavan jo ensi viikolla. Vappuna korkattiin meidän karavaanikausi. Ajeltiin mökille Itä-Suomeen savon sydämeen luonnonrauhaan. Sää oli vappuna lämmin ja aurinkoinen. Yöllä lämpötila laski muutamaan asteeseen, ja saimmekin testattua vaunun lämmitysjärjestelmän. Se todella toimii. Ensimmäisenä yönä oli liiankin kuuma.

Vappu sujui leppoisissa tunnelmissa saunoen ja grillaten, sekä sukulaisia tavaten.

Järvi on taas sula.

Iltanuotio mökillä.

Kuikka pariskunta

Helatorstaina lähdettiin ajelemaan kohti Porvoota ja Skepparsin SFC-leirintäaluetta, joka sijaitsee Sondbyssä. Matkaa kertyi noin 200 kilometriä. Perille päästyämme kausipaikkalaiset ottivat meidät vastaan ja etsimme yhdessä vaunulle paikan melko täydeltä alueelta. Isäntäpäivystys alkoi vasta seuraavana päivänä, joten kausipaikkalaiset olivat meille suureksi avuksi.

Leiripaikka Skepparsissa.

Kaunis ja viihtyisä ympäristö.

Helatorstaina tutustuimme alueeseen ja sen lähiympäristöön. Kävimme kävelemässä kivan luontopolun, joka kulki välillä merenrantaa pitkin. Maisemat olivat kauniit. Illalla saunottiin ja grillattiin vielä makkarat nuotiopaikalla.

Luontopolulla

Polku kulki merenrannalla.

Perjantaina lähdimme aamupäivällä läheisille boulderointi-, eli kiipeilykiville. Karavaanaus, kiipeily samoin kuin patikointi harrastukset on helppo yhdistää kun liikumme pitkin ja pokin Suomen suvessa. Kivet löytyivät helposti karttojen avulla ja ne olivatkin lähellä leirintäaluetta. Kiipeilimme kolmisen tuntia ja palasimme vaunulle ruuanlaittoon. Illalla taas naisten ja miesten saunavuorot ja leppoisaa oleskelua vaunulla iltalenkin kera.

Minä, eli mutsi kiipeilemässä

Ensimmäiset ulkokiipeilyt tänä keväänä. Ensimmäinen reitti topattu, eli kiivetty.

Lauantaina mies kävi vielä kiipeilemässä, kun minä jäin koiran kanssa vaunulle. Päivällä lähdettiin sitten eväsretkelle Sondbyn hiekkarannoille. Hiekkarannoilla oli grillauspaikka ja käymälät, sekä todella kauniit ulkoilumaastot. Muutamia muitakin retkeilijöitä oli tullut kauniin sään houkuttelemana paikalle. Illalla taas saunottiin ja tehtiin ruokaa.

Leirintäalueen poluilla.

Leirintäalueen "niemenkärjessä" oli kaunista.

Sondbyn hiekkarannat.

Sondbyn hiekkarannat

Sunnuntaiaamuna purettiin leiri ja ajeltiin iltapäiväksi kotiin.

Leppoisan mukava reissu! Alueena Skeppars oli melko pieni, mutta ympäröivä luonto oli todella kaunis. Tie Porvoosta Sondbyhyn oli kapea ja mutkainen. Merimaisema kalliorantoineen oli vaikuttava. Alueen yleiset tilat olivat ihan siistit, mutta sauna oli ihan liian pieni väkimäärään nähden. Alueella oli todella paljon kausipaikkalaisia, ja varsinkin miehet tuntuivat nautiskelevan iloliemiä varsin reippaalla otteella. Ei se nyt kovin häirinnyt mutta, jotenkin ei jaksaisi muiden kovaäänisyyttä ja kännäilyä, kun itse arvostamme enemmän rauhaa ja hiljaisuutta varsinkin lomalla.

Kuvakollaasi alueelta.

Parin viikon kuluttua olemmekin jo (toivottavasti) matkalla Norjan Lofooteille. Jännittää, eikä malttaisi enää odottaa oma alkamista. Säät ovat hellineet tänä keväänä meitä todenteolla ja ilma on ollut jopa helteinen, mutta silti koko pitkä kesä on vielä edessäpäin. Millaisia reissusuunnitelmia teillä on? Jos on haittää jotakin vinkkejä Norjan matkailuun liittyen, otamme vinkit kiitollisina vastaan.

Meitä voi seurata instagramissa nimellä Reissunpiala. Instaan tuleekin lisäiltyä ahkerammin kuvia, kuin tänne blogiin, koska instagramin käyttö on niin nopeaa ja helppoa.

Aurinkoista alkukesää ja pysyhän kuulolla!

-Mutsi, jolla enää kuusi työaamua kesälomaan! :)