maanantai 13. kesäkuuta 2016

Huiputusta ja maisemanvaihtoa

Päivät kuluvat hurjaa vauhtia. Ollaan oltu jo viikko reissussa. Lauantaina kävimme huiputtamassa Festvågtinden (541m) vuoren Henningsvaerissa. Puolilta päivin lähdimme patikoimaan hurjan jyrkältä näyttävää louhikkoista rinnettä.

Festfågtinden huiputus alkakoon

Jo alkumatkasta reitti tuntui vaikeakulkuiselta, ja jouduimmekin välillä kantamaan 6,5 kiloista russeliamme. Meinasi iskeä epätoivo jo ensimmäisten minuuttien aikana. Polkuja risteili useita, joten välillä valitsimme vääriä reittejä ha jouduimme hieman palaamaan takaisin.

20 minuuttia nousua takana

Sinnikkäästi jatkoimme patikointia, vaikka reidet olivat kovilla ja hiki virtasi. Mitä ylemmäs päästiin, sitä enemmän fiilis kasvoi.

Seuraavaksi kuvia topista. Kuvat puhukoot puolestaan.

Pieni russeli oli innoissaan

Näkymät melkein topissa

Näkymät Henningsvaeriin

Maisemien ihastelua

Huippu

Huippufiilis oli huipulla! Ylös kipuamiseen meni aikaa 1h 50 minuuttia. Alaspäin tultiin tunnissa.

Tarkoitus olisi huiputtaa vielä ainakin Reinebringen, mutta katsotaan toteutuuko se suunnitelma.

Henningsvaeriin menevän tien varrella on kaunis ranta, käytiin siellä ottamassa kuvia laskuveden aikaan. Vesi on ihanan turkoosia.

Russeli Lofooteilla

Tänään, sunnuntaina ajelimme Lyngvaerista Moskenesiin, lähes Lofoottien eteläisimpään osaan. Muutaman kilometrin päästä loppuu tie.

Matkalla pysähdyttiin Hauklandin rannalle evästauolle, muut kuvat on lähinnä liikkuvasta autosta puhelimella kuvattuja.

Haukland beach

Maisemaa matkalla Moskenesiin

Reittisuunnitelmia

Moskenes campingissäkin meillä on merinäköalat ikkunasta. Ollaan oltu onnekkaita näiden paikkojen suhteen. Sesonki on vasta alkamaisillaan, joten hyvin on vielä vara valita leiriytymispaikat.

Huomenna lähdemme tutustumaan Lofoottien eteläisimpään kylään Å:hon. (Å i Lofoten)

Katsotaan vietetäänkö seuraava yö jossakin muualla kuin leirintäalueella, jospa löydetään kiva "puskaparkki".