perjantai 24. kesäkuuta 2016

Saarihyppelyä ja paluu kotimaahan

Torstaina 16.6 kiipeiltiin (boulderoitiin) Henningsvaeriin menevän tien varrella useita tunteja. Maisemat olivat niin upeat, samoin ilma, että ulkona vierähti pidempään kuin olimme suunnitelleet.

Boulderointia upeissa maisemissa Lofooteilla

Perjantaina 17.6 laitettiin leiri kasaan ja sanottiin hyvästit Lofooteille. Sydän taisi kuitenkin jäädä Lofoottien vuorille ja boulderkiville, joten toivottavasti voimme vielä palata noihin mielettömiin maisemiin.

Jätämme hyvästit Lofooteille

Lähdimme ajelemaan kohti Andoyan saarta. Ajoimme Andenesin kylään, joka on saaren pohjoispäässä, tuulista länsirannikkoa pitkin.

Kaunis ranta jossain Andoyan länsirannikolla

Päästyämme perille leiriydyimme Anedenes campingiin Atlantin rannalle, koska meillä oli tarkoitus mennä lautalla Senjan saarelle seuraavana päivänä.

Valaiden bongausta Andenes campingilla

Tuuli oli kovaa ja yöllä vaunu heilui ja hytkyi, kuin olisi ollut lentoon lähdössä. Unta ei saatu kumpikaan. Aamulla lähdimme ajamaan Senjalle, emme menneet lautalla, koska oli niin kova tuuli ja lauttamatka olisi tehnyt meiltä yli 300 euroa auton ja vaunun kanssa.

Ajopäivän sää oli sateinen

Ajoimme lähes koko päivän sateisessa säässä, joten vuorimaisemat jäivät pilvien peittoon. Illansuussa saavuimme Senja campingiin.
Olimme siellä yhden yön ja sunnuntaina 19.6 kiersimme Senjan saaren "traditional turistroadin". Kierros oli noin 150km ja vei muutamalla pysähdyksellä noin kolmisen tuntia.

Reissukoira Bergsbotnilla Senjalla

Tungenesetin näköalapaikka Senjalla

Senjan kierrettyämme lähdimme jatkamaan matkaa kohti koti-Suomea. Lähellä Skibotnia pidimme ruuanlaittotauon levähdysalueella Stortfjordissa. Siitä päätimme jatkaa matkaa kohti Kilpisjärveä.

Saavuimme yöksi Kilpisjärvelle Saanatunturin kupeeseen puskaparkkiin.

Puskaparkissa Suomen puolella

Vettä sateli lähes koko yön ja aamulla lämpötila oli +2 astetta. Oli tarkoitus käydä patikoimassa Saanalla, mutta vesisateen vuoksi emme menneetkään. Kyllä harmitti. Olisi ollut niin hienoa käydä Saanalla.

Kilpisjärveltä ajeltiin vesisateessa Muonioon Harrinivan lomakeskukseen. Paikka on siisti ja kaunis, hieman ehkä päivitystä kaipaisi varsinkin kesäkeittiö. Leirintäalueen vieressä vuolaana virtaava Muoniojoki on aivan ihana. Vaunun ikkunasta saa joen kuohuja katsella.

Leirissä Harrinivalla

Huomenna tiistaina, olisi toiveissa päästä Pallastunturille patikoimaan, mikäli sade taukoaisi.

Reissu on mennyt kaikin puolin oikein hyvin. Koti-ikäväkään ei ole ehtinyt iskeä. Mikäs täällä ollessa kun koti kulkee mukana. Sää saisi jo hieman poutaantua.

Terveisin,
sateeseen jo hieman kyllästynyt mutsi.

1. Vastaukset
    1. Meidän stoppi Kilpparilla oli niin lyhyt. Yövyttiin puskassa ja jatkettiin matkaa heti aamulla huonon sään takia.