maanantai 9. syyskuuta 2019

Päiväretki Patvinsuon kansallispuistossa

Kolmen viikon kesäreissumme kohti lappia alkoi heinäkuun 2. päivänä. Tällä kertaa olimme päättäneet ajella lappiin useamman päivän taktiikalla kaikessa rauhassa.

Ensimmäisenä etappina oli Lieksassa sijaitseva Patvinsuon kansallispuisto, jonne meiltä oli noin viiden tunnin ajomatka tauokoineen. Oli mukava saada taas uusi kansallispuistovierailu listaan. Hitaasti mutta varmasti yritämme valloittaa myös meille uusia kansallispuistoja. Patvinsuo oli kolmastoista kansallispuistomme. Lapin kansallispuistoissa olemme käyneet useita kertoja, ja uusien valloittaminen tuntuukin hitaalta puuhalta.

Parkkeerattiin auto ja matkailuvaunu karavaanareille osoitetulle Surkanpuron pysäköintialueelle. Alue oli hiljainen, vain yhdet yöpyjät meidän lisäksi. Tosin huomattiin, että Kurkilahdessa ja Suomun tuvan parkkiksellakin näytti olevan useita matkailuajoneuvoja, vaikka varsinaiseksi karavaanareiden pysäköintipaikaksi oli merkitty juurikin Surkanpuro.

Matkamökki Surkanpuron pysäköintialueella
Surkanpuron opastustaulu

Kävimme iltalenkiksi muutaman kilometrin patikan Suomun tuvalla, ja samalla tulikin varattua seuraavalle illalle saunavuoro ja nappattua geokätkökin.

Suomun tupa

Maariankämmekkä on tyypillinen suokasvi

Sää oli kesäisen lämmin kun lähdimme keskiviikkoaamuna Suomunkierto-nimiselle 15km:n mittaiselle rengasreitille. Reitti kiertää Suomujärven ympäri sen rantoja mukaellen. Lähdimme kulkemaan myötäpäivään, ja ensimmäisenä etappina olikin Suomuntuvan ympäristö. Siitä matka jatkui kauniissa mäntymetsässä todella helppokulkuista polkua seuraillen. Kosteissa paikoissa oli pitkokset ja jokien yli sillat, joten lenkkareilla pärjäsi oikein hyvin.

Reitti oli hyvin osastettu

Kaunista kangasmetsää

Ihania keloja
Pokkaniemen kauniilla tulipaikalla pidettiin ruokatauko. Metsäpalovaroituksen takia valmistettiin ruuat trangialla.

Reissurusseli Pokkaniemen keloilla

Komea kelo oli rannassa
Ruoka- ja kahvitauon jälkeen jatkettiin matkaa. Sadepilvet alkoivat lähestyä uhkaavasti, joten lisäsimme hieman vauhtia. Mäntyvoittoinen maasto jatkui pitkän matkaa taas Virtaniemestä eteenpäin.

Jossain vaiheessa koira pysähtyi ja alkoi voida huonosti. Epäilimme lievää lämpöhalvausta, vaikka olimme uittaneet koiraa monta kertaa matkanvarrella. Nyt olimme kulkeneet useita kilometrejä keskellä metsää, missä vettä ei ollut saatavilla. Viilensin koiraa juomavedellä  ja kannoin häntä monta kilometriä. Pästessämme taas järvenrantaan hän virkosi niin, että jaksoi jo itse kävellä.

Tilanne oli jotenkin pelottava, kun hän oli sylissäni niin naatti, että tuskin reagoi puheeseeni. Onneksi ei sen pahempaa käynyt ja selvisimme säikähdyksellä.

Käärmeiden kanssa piti olla myös varuillaan reitillä. Suomun tuvan isäntä sanoi, että puistossa niitä riittää. Näimmekin yhden aivan polun vierellä, järven pohjoispuolella.

Loppujen lopuksi saimme vain muutaman pisaran vettä niskaamme reitin loppupuolella, emmekä kastuneet juuri lainkaan.

Suomujärvi

Silta Virtaniemessä
Illalla pääsimme saunomaan aivan ihastuttavaan vanhaan saunaan. Löylyt tosin olivat vähän hiipumaanpäin, eikä iso kiuas meinannut enää lämmetä vaikka laitoimme lisää puita. Kävimme muutaman kerran uimassa, tai oikeastaan kahlaamassa ja olemassa mahallaan matalassa Suomujärvessä. Ranta oli niin loiva, että sai kävellä tovin ennenkuin vettä oli edes polveen saakka.

Suomun sauna

Saunan uimarantaa ja kaunista maisemaa järvelle
Ilta oli kaunis ja saunan jälkeen ihasteltiinkin vielä maisemia kaikessa rauhassa ennenkuin palattiin takasin vaunulle ja iltapalalle. Patvinsuon varsinaiset suoalueet jäivät meiltä nyt tällä kertaa näkemättä, mutta seuraavan kerran sitten suuntaamme suoreiteille.

Seuraavana aamuna lähdettiin jatkamaan matkaa kohti pohjoista. Illaksi ehdittiin Taivalkoskelle Kylmäluoman retkeilyalueelle. Kylmäluomasta lisää seuravassa postuksessa.

Tulossa myös postaukset muista kesäreissun kohteista; Kiilopäältä ja UKK-puistosta, Lemmenjoen kansallispuistosta, Pallas-Yllästunturin kansallsipuistosta, sekä pikaisesta Norja kiepistämme.