tiistai 23. kesäkuuta 2015

Lapissa ollaan!

Kylläpä on tämäkin päivä vierähtänyt nopeasti. Aamupalan jälkeen lähdimme katsomaan Talvisodan muistomerkkejä Raatteentielle. Raatteetien portilla oli Talvisodan monumentti, laaja alue, joka oli täynnä kivipaaseja ja alueen keskellä seisoi "kellotorni". Kiviä oli alueella noin 5000, yksi jokaista Suomussalmen taisteluissa kaatunutta sotilasta kohti. Näkymä veti hiljaiseksi.
Kellotornissa oli tuulikelloja yhtä monta kuinka monta päivää Talvisota kesti. 105.

Ajoimme Raatteen museotien päähän saakka, Venäjän ja Suomen rajavuöhykkeelle. Siellä kävimme tutustumassa vartiotaloon, joka toimi museona.

Raatteentien varressa oli Purasjoen torjunta-asema, jossa oli paljon kunnostettuja juoksuhautoja.

Suomussalmelta lähdimme ajelemaan iltapäivällä kohti Kuusamoa ja siitä edelleen Pyhätunturille. Matkaa kertyi lähes 350 kilometriä.

Matkalla ohitimme "Hiljaisen kansan", mutta emme tällä kertaa pysähtyneet siihen. Olemme käyneet aiemmilla reissuilla "hiljaista kansaa" ihmettelemässä.

Napapiiri ylitettiin ja poroja bongailtiin tienvarsilta. Viimein saavuimme Pyhälle ja ehdimme nipin napin vielä leiriytyä, respa meni kiinni kuudelta, ja me olimme paikalla viittä vaille.

Leirintäalueella on aika paljon vaunuja tyhjillään, odottelevat kai talvikautta. Muutama karavaanari on leiriytynyt meidän lisäksemme, joten rauhallista on. Grillaillessa huomasimme poron juoksentelevan vaunujen sekaan. Taisi olla hieman eksynyt yksilö.

Yleinen saunavuoro sisältyy camping maksuun, joten pääsimme saunomaankin!

Nyt juuri alkoi hieman satamaan vettä, mutta ei haittaa, uni tulee paremmin kun vähän vaunun katto ropisee.

Aamulla lähdemme kiertämään jonkun luontopolun tunturille. Täytyy katsella vähän sään mukaan mitä lähdemme kiertämään. Jos lupaa sadetta, tyydymme lyhempään, muutaman tunnin reittiin. Noitatunturin valloitus (12km) on vaikeaksi luokiteltu reitti tunturille nousun vuoksi, ja vie noin 6 tuntia, mutta se kyllä kiinnostaisi patikoida.

Nyt unta palloon ja öitä!